В е й  В у  В е й

Вей Ву Вей родился в Terrence Gray в 1895. Он был из ирландской аристократической семьи, рос около Кембриджа, Англии, и учился в Оксфордском Университете.

В течение Первой Мировой войны, он служил водителем санитарной машины. Он путешествовал в Египет, чтобы изучить древних фараонов, и создал экспериментальный театр и театральные журналы в Англии. Он оставил театр, чтобы управлять виноградником во Франции, скаковыми лошадьми, и жениться на российской принцессе. Он умер в 1986 году.

Несмотря на привелегии и фантастическую жизнь, подобно многой европейской интеллигенции его поколения, он стал ищущим. Он мог позволить себе путешествовать, и встречался с Раманой Махарши, Анагарикой Говиндой (Anagarika Govinda), Хьюбертом Беноитом, Джоном Блофелдом, Дугласом Хардингом, Паулем Брунтоном, Робертом Линссеном, Артуром Осборном, Шанаятой (Shunyata) и Д.Т.Сузукой (D.T.Suzuki).

“We have a basic conditioning, probably in some form of Christian religion, of which little remains today but its ethical content, or in one of the modern psychologies, that of Freud, Adler, or Jung, or in some scientific discipline, all of which are fundamentally and implacably dualist. Then the [seeking] urge manifests, and we start reading. Every time we happen on a statement or sentiment that fits in with our conditioned notions we adopt it, perhaps with enthusiasm, at the same time ignoring, as though they did not exist, the statements or sentiments which either we did not like or did not understand. And every time we re-read the Masters or the sutras we seize upon further chosen morsels, as our own jig-saw puzzle builds up within us, until we have a personal patchwork that corresponds with nothing on Earth that could matter in the least. Not in a thousand million kalpas could such a process produce the essential understanding that the urge is obliging us to seek.”

из книги "Ask The Awakened", 1963

В 1958 он опубликовал "Пальцы указывающие на луну" под псевдонимом, Вей Ву Вей. Парадоксальный псевдоним пришел от классического даосиста, Тао Ти Чинга. "Самое высокое достижение - недействие (вей ву) и действие (вей)". Он написал в предисловии, что он использовал это, чтобы подчеркнуть личную неважность автора.

Over the next 16 years he wrote seven more books, and the seven now in print are available here, at the Advaita Online Store. The books draw on a wide range of Advaita, Taoist and Zen sages, as well as the language of German Idealism. The Open Secret was written in 1965 and includes a substantive interpretation of the Buddhist Heart Sutra. Ramesh Balsekar remembers the powerful impression it made while he was still working at the Bank of India this way, "I cannot describe the innumerable intellectual frustrations I went through between Nisargadatta Maharaj and Wei Wu Wei... as I realized some time later it was to bring about a sudden awakening in this body-mind mechanism called Ramesh."

It is less what one is that should matter, than what one is not. To acquire knowledge should not be our first aim, but rather to rid ourselves of ignorance - which is false-knowledge. The qualities we possess should never be a matter for satisfaction, but the qualities we have discarded.

из книги "Пальцы указывающие на луну", 1958

Уэйн Ликерман пишет, "Я люблю Вей Ву Вея. В эпоху, когда Просветление грубо упаковывается и продается подобно зубной пасте, Вей Ву Вей демонстрирует искусный подход который является столь важным когда имеешь дело с нелепостью попытки выразить невыразимое."

"I love Wei Wu Wei. In an age when Enlightenment is being crudely packaged and sold like toothpaste, Wei Wu Wei demonstrates that deft touch which is so essential when dealing with the absurdity of trying to express the inexpressible."

Спор и обсуждение оба бесполезны.
Почему так?
Потому что ничто из того что скажет любая сторона не может быть истиной,
И тогда спор становиться ложным,
Что очень просто понять,
Обсуждение ищет истину, на которую указывают,
Которая является слишком трудной для описания. Disputation and discussion are both futile.
Why is that?
Because nothing either party could say could possibly be true,
And whereas dispute picks out the false,
Which is too easy to see,
Discussion seeks the truth which is being pointed at,
Which is too difficult to describe.

из книги "Посмертные Части", 1968